datagott > hobby.* > hobby.verzamel.algemeen

a3 (21.12.2005, 06:27)
Hallo *,

Vanwege mijn hitlijstenhobby ben ik op zoek naar de oorspronkelijke,
in vroeger tijden gedrukte hitlijsten, vooral uit de jaren '50, '60
en '70. Men denke hierbij o.a. aan de Veronica/Nederlandse Top-40.

Ook zgn. winkelexemplaren van "Charts" van begin 2003 (jaargang 5)
zijn bijzonder welkom! (Deze bevatten de Top-40 (39e jaargang).)

Verder heb ik ook interesse in Veronicagidsen (t/m 1979) en bladen
als de Nationale Hitparadekrant, The Fabulous Sounds Of The Sixties,
Tuney Tunes, Platenwereld, Sound 2000, Teenbeat, noem ze maar op.

Laat het me weten op <a3> als je kunt helpen.

Bij voorbaat dank,
Adri
harmtenbrink (22.12.2005, 01:50)
Hitlijsten uit de jaren '50 ?
Adri Verhoef (30.12.2005, 13:24)
De vorige episode van de serie "Oude hitlijsten gezocht",
geschreven door harmtenbrink <harmtenbrink>, bevatte:
>Hitlijsten uit de jaren '50 ?


Muziek Expres, die ken je vast wel, drukte al in 1958 hitlijsten af.
De KRO had al hitlijsten in 1952.

Adri
dhaakman (16.01.2006, 11:04)
Ik heb wel de Charts van 1995 tot en met 1999 hier liggen en ik doe die
allemaal weg ivm grote operuiming. Jaargangen zo goed als compleet,
alleen in zomer missen wat exemplaren. Mocht je belangstelling hebben,
mail me dan even op dhaakman
Hans Knot (16.01.2006, 12:24)
Tja Harm iedereen denkt altijd dat Veronica ermee is begonnen en dat
schrijft
men (journalisten en liefhebbers) dan maar weer over en uiteindelijk
geloven de meeste mensen dat 1 januari 1965 de eerste hitparade er was.

De echte kenners weten wel beter. Hier een stukje uit een lang artikel
door
Jean Luc Bostyn, Ger Tillkens en mij geschreven. Als je naar ons online
journal gaat [..] en je tikt bij de searchknop
rechtbovenaan
het woord hitparade in dan komt na enter het artikel tevoorschijn

Op zaterdag 2 juli 1949 ging de destijds zevenentwintigjarige deejay —
al heette dat beroep toen nog niet zo — Pete Felleman voor de microfoon
van de VARA-radio zitten om voor de allereerste keer zijn eigen
programma "Hitparade" aan te kondigen. Hij begon met nummer achttien
(!). Dat was "Bali Ha'i", een song uit de musical South Pacific van
Rodgers en Hammerstein, gezongen door Perry Como. En net als van de
zanger zou Nederland ook van het begrip "Hitparade" nog meer horen. Tot
voor die bewuste zaterdag had in Nederland nog maar weinigen daarvan
gehoord. Iemand die het wel wist was Pete Felleman zelf. Logisch, want
hij las "Billboard". Felleman, die al als jongen een liefhebber was
geworden van de Amerikaanse muziek, en zich op het Amerikaanse
muziekblad had geabonneerd, stelde de VARA voor dat hij een programma
samen zou stellen dat op de hitlijsten uit dat blad was gebaseerd. Dat
gebeurde en vanaf die dag liet Pete Felleman eens in de maand horen wat
Amerika's favorieten waren.
Vrienden bij de KLM. Omdat de grootste hits in de VS toen nog niet
automatisch in Nederland werden uitgebracht, moest Felleman er zelf voor
zorgen dat de muziek vanuit Amerika naar Nederland kwam. Hij schakelde
daartoe zijn kennissen onder het KLM-personeel in. "Ik had hun
vliegschema's bij me thuis aan de muur hangen!" Hij vroeg hen steevast
om de nieuwste platen uit de "Billboard"-radio-hitlijst in Amerika aan
te schaffen of op het vliegveld in ontvangst te nemen van een van
Fellemans Amerikaanse vrienden. Felleman: "Om de spanning op te voeren,
begon ik de uitzending altijd met het nummer dat onder aan de lijst
stond. Wanneer ik dan tenslotte nummer één had laten horen, kwamen de
mensen hun huis uit en riepen: "Die heeft gewonnen!"

veel plezier met de rest van het artikel

Hans Knot
Rob Veld (17.01.2006, 11:48)
Hans Knot schreef:

[..]
> mensen hun huis uit en riepen: "Die heeft gewonnen!"
> veel plezier met de rest van het artikel
> Hans Knot


Felleman had inderdaad een vooruitziende blik. Echter met een sterk
Amerikaans tintje.
De op Nederland georienteerde hitlijsten verschenen maandelijks,
toonaangevend was Muziek Expres. De structuur was echter niet
volwassen, gewoon omdat zo iets moet groeien. Uiteindelijk komt dan
Veronica met de Top 40 op de proppen die wekelijks verschijnt en
uitgezonden wordt.
Toen de Top 40 ten tonele verscheen had dat ook zijn gevolgen voor het
format, iets wat natuurlijk bij Veronica vele malen makkelijker was in
te vullen dan bij de publieke omroepen.
Het is denk ik niet zo verwonderlijk dat men algemeen aanneemt dat de
Top 40 de eerste was omdat je er 7 dagen per week de gehele dag mee
geconfronteerd werd. De impact daarvan blijkt pas jaren na dato.

Rob V.
Oldies45 (17.01.2006, 15:40)
Rob Veld a écrit
[..]
> Top 40 de eerste was omdat je er 7 dagen per week de gehele dag mee
> geconfronteerd werd. De impact daarvan blijkt pas jaren na dato.
> Rob V.


Als ik de oude programma's van Veronica terug beluister van o.a. Joost,
Jan en Rob uit de jaren zestig dan krijg ik toch meer de indruk dat ze
meer naar de Engelse en Amerikaanse hitparades keken en draaiden dan
hun eigen top 40 lijst. Naar mijn gevoel was de top 40 op Veronica in
de eerste jaren meer voor de "fun" dan een graadmeter voor wat ze
draaide op Veronica.
Maar dat is mijn gevoel...misschien iemand anders een andere
gevoel/mening ?

Harm
Juul Geleick (17.01.2006, 17:53)
In article <1137491322.606165.81540>,
"Rob Veld" <vintage_radio_197> wrote:

[..]
> Top 40 de eerste was omdat je er 7 dagen per week de gehele dag mee
> geconfronteerd werd. De impact daarvan blijkt pas jaren na dato.
> Rob V.

================================================
Vanaf 1965 hadden we bij Veronica een abb. op de z.g. "Billboard
service", ze stuurden dan wekelijks de nieuwe binnenkomers danwel de
"klapppppppperrrrrr van de week op. We kregen alles dubbel. Daarnaast
hadden we in New York een dame op Broadway werken van een bedrijf (de
Reimer trading company) dat op ons verzoek alles leverde dat we hebben
wilden. Als ik bijvoorbeeld heel snel een Stones plaat (ik was Stones
verzamelaar) wilde hebben was een tlx voldoende en een paar dagen daarna
was ie er. Ze ging vaak alle platenmij-en af om de aller nieuwste
releases te "scoren". Ook kregen we elke week de top 40 lijst van WABC
(helaas zijn die niet bewaard gebleven, sorry Paul)
Willem borg die platen altijd op in een kast die Ad en ik vaak
geplunderd hebben. Vandaar dat ik heel veel USA persingen in m'n
verzameling heb. Een zeldzame is de MGM edit van House of the rising sun
- Animals van 2' 58"

Juul
Oldies45 (17.01.2006, 18:03)
Juul Geleick a écrit
[..]
> verzameling heb. Een zeldzame is de MGM edit van House of the rising sun
> - Animals van 2' 58"
> Juul


gelukkig kun je op internet nog wel zien wat er in die WABC 77 lijsten
stond [..] en hier nog wat
originele lijsten [..]

Harm
Juul Geleick (17.01.2006, 21:48)
In article <mn.8bff7d61bae98e84.12130>,
"Oldies45" <oldies45> wrote:

> Juul Geleick a écrit
> gelukkig kun je op internet nog wel zien wat er in die WABC 77 lijsten
> stond [..] en hier nog wat
> originele lijsten [..]
> Harm


Ja Harm, maar niets is zo mooi om de originele in je hand te hebben.

Juul
Ron (18.01.2006, 10:49)
Ha Juul,

Die geknipte versie van The house of the rising sun van The Animals,
kun je daar iets meer over vertellen?
Is tie gewoon na 2' 58 weggedraaid of is er een slimme knip gemaakt?
Ben benieuwd.

Groetjes,

Ron.
Juul Geleick (18.01.2006, 16:18)
In article <1137574195.114710.129290>,
"Ron" <ronvdtuijn> wrote:

> Ha Juul,
> Die geknipte versie van The house of the rising sun van The Animals,
> kun je daar iets meer over vertellen?
> Is tie gewoon na 2' 58 weggedraaid of is er een slimme knip gemaakt?
> Ben benieuwd.
> Groetjes,
> Ron.


Er zit een slimme knip in. Ik kaan even niet bij m'n
exemplaar(verhuizing) maar ergens na 1'30" of zo. Het was aardig, de
Animals gingen touren in de US en wisten niet dat de geknipte versie
werd gebruikt in de Ed Sullivan show. Ze stonden daar en hup daar kwam
de knip.........Uit m'n hoofd, de solo van Alan Price op het orgel was
(is) er uit.

Ik stuur je per mail de scan van de originele US MGM single

Juul
Ron (18.01.2006, 23:17)
Juul Geleick schreef:

> In article <1137574195.114710.129290>,
> "Ron" <ronvdtuijn> wrote:
> Er zit een slimme knip in. Ik kaan even niet bij m'n
> exemplaar(verhuizing) maar ergens na 1'30" of zo. Het was aardig, de
> Animals gingen touren in de US en wisten niet dat de geknipte versie
> werd gebruikt in de Ed Sullivan show. Ze stonden daar en hup daar kwam
> de knip.........Uit m'n hoofd, de solo van Alan Price op het orgel was
> (is) er uit.
> Ik stuur je per mail de scan van de originele US MGM single
> Juul


Ha Juul,

Dank voor je uitleg en de mooie scan van de single!
Zoiets had ik in het verleden ook al eens gehoord over Ed Sullivan en
zo.
En die slimme knip daar ben ik wel benieuwd naar.
Maar kan me er nu wel iets bij voorstellen.

Groetjes,

Ron.
Soortgelijke onderwerpen