datagott > auto

O. Udeman (17.07.2019, 13:07)
[..]

"9.820 KM 19 JULI 2018
Sinds maart hoor ik blijkbaar bij de 'Tesla familie'; sinds die tijd rij
ik met een Model S75D. Binnen marketing hebben ze het vaak over een
perfecte start die cruciaal is voor de klant relatie. Die had ik in
Tilburg niet en na vier maanden ben ik dan ook geenszins een gelukkig
lid van de Tesla familie.

De levering moet een zogenaamd speciaal moment zijn met een 'personal
touch' - Je wordt immers een nieuw lid van de "Tesla family". Voor een
wagen van pak-m-beet een ton mag je dan ook wel wat verwachten. Probleem
is echter dat Tesla nogal kwartaal gedreven is en dat customer
experience vrij direct door de drain gaat op het einde van een kwartaal
onder leveringsdruk.

De aandacht van de medewerker die de wagen moet afleveren, moet verdeeld
worden over 2 tot 3 familieleden. Ik moest 3 kwartier wachten voordat de
beste jongen klaar was met mijn buurman. Toen hij klaar was had hij
weinig te vertellen. Drie kwartier zitten wachten op het ondertekenen
van papieren en het noteren van de missende kabels en adapters; want
deze waren niet op voorraad in Tilburg. Zouden door SEC (Tesla speak
voor Service Center) Amsterdam worden nageleverd.

Tot op de dag van vandaag heeft Tesla deze nog niet geleverd. Aangezien
ik louter de Mennekes laadkabel gebruik is het voor mij geen direct
probleem, maar na 5 jaar moet ik de wagen wel weer inleveren en verwacht
de leasemaatschappij deze kabels wel terug. 5 jaar blijkt echter in het
Elon Musk universum een redelijke termijn te zijn voor leveringen, dus
ik heb nog de tijd.

Terug naar Tilburg - Na ondertekening van de documenten naar huis. Dan
moeten ze bij Tesla wel even checken of de bandenspanning goed is.
Blijkbaar waren de ventielen niet goed aangedraaid en liepen de banden
langzaam leeg. Op het parkeerterrein kon de wagen weer terug. Kan
natuurlijk gebeuren en geeft je de gelegenheid om nogmaals een uur te
verblijven in de 'lounge' met uitzicht op de assemblagelijn. Netto
ervaring van deze aflevering ? Onvolledig, langdradig en incorrect.

Na pak-m-beet 4 uur op weg naar huis. Auto is voor mij prima en ik heb
geen op of aanmerkingen op het rijgedrag. Rechtdoor is het een prima
wagen, voor het gooi en smijtwerk in bochten is de wagen niet geschikt.
In de gemiddelde parkeergarage is het passen en meten en met name de
brede heupen kunnen een probleem zijn in wasstraten.

Leer trouwens hoe je de auto moet resetten... je hebt het nodig. De
midden console (in Tesla speak MCU) loopt regelmatig vast om redelijk
onduidelijke redenen. Spotify, navigatie, inlogproblemen tot en met
meldingen aangaande de luchtvering; een reset doet wonderen. Soms loopt
navigatie dusdanig vast dat zelfs een reset niet werkt. Regelmatig op
weg naar een bestemming een vastloper gehad die niet te verhelpen was.
Vervolgens verder door navigeren op Google Maps op de mobiele telefoon.

Ten aanzien van nattigheid; De auto heeft geen echte regensensor maar
vertrouwt op de Autopilot 2.0 sensoren. Die snapt regen echter niet in
combinatie met een wolkendek. Aangezien dit een vrij veel voorkomende
combinatie is, is deze Beta feature volledig onbruikbaar. Maar goed,
volgens Elon dus Beta, we moeten als familielid nog even geduld hebben.

Nu we het toch over Autopilot 2.0 hebben... dat impliceert een 1.0 - Er
is inderdaad een Autopilot 1.0 en deze werd geleverd door een andere
leverancier en was (en is nog steeds) op een aantal gebieden een stuk
beter dan Autopilot 2.0. Roerganger Elon heeft mid 2017 beloofd dat
Autopilot 2.0 zo spoedig mogelijk de functionaliteit van Autopilot 1.0
zouden evenaren. We wachten nog vol spanning, maar op het moment van
schrijven is dat er nog steeds niet gekomen. Ervaring in een AP1 loaner
van Tesla geeft nog altijd een stabieler gedrag, met name in bochten en
bij lane change. Zoals met zoveel bij Tesla, voor Autopilot 2.0
verbeteringen zijn geen tijdslijn aangegeven, dus ook hier de factor
m.b.t. Tesla ruimtetijd.

Uberhaupt is autopilot en autopark een stukje vapourware van de bovenste
plank. Autopilot is in principe een adaptive cruise control die je
enigszins tussen de lijntjes kan houden. Niet te blindelings op
vertrouwen want bij slechtere belijning en nieuwe situaties (die nog
niet op de kaart staan) kan dit tot verrassende weggedragingen leiden.
Achterliggers kunnen op onverklaarbare momenten verrast worden door een
spontane remactie.

Sinds de nieuwe update ziet de wagen nu ook de auto's in de banen naast
je eigen rijstrook. Die krijg je dan in het instrumenten cluster te
zien. Ik weet dat je dit ook door de voorruit zien, maar je moet de
functionaliteit beoordelen op zijn merites. De autopilot doet blijkbaar
niets met die info; als je voorganger uit de rijbaan schuift schiet de
wagen door naar de maximum snelheid en haalt gewoon rechts in. Met name
op de A2 vervelend, waar hele volksstammen met 95 km in de middelste
banen rijden.

Autopark is een leuke term in het configuratiescherm, maar de wagen
herkent maar zelden parkeermogelijkheden. Het blijkt vooral te
correleren met verkeerslichten waarbij de middenberm wordt aangegeven
als mogelijke parkeer optie. Naast het feit dat je niet zit te wachten
op het advies is het ook geenszins een legale parkeermogelijkhed.

Nu werkt bij mij sinds de levering van de wagen het 'automatische
parkeersysteem' überhaupt bijna nooit omdat het wordt uitgeschakeld. De
sensor achter mijn rechter achterwiel blijkt problemen te hebben
waardoor het volledige systeem wordt uitgezet. Vooral bij regen. Met een
luide melding maakt de auto mij hiervan bewust, elke keer als ik
langzamer ga dan pak-m-beet 15 a 20 km per uur. Da's dus minimaal 12
keer per rit. Mijn vrouw wordt er gek van en prefereert haar oude
vertrouwde MII.

Je kunt als familielid de homebase van je wagen - Tesla - bellen. Na
ongeveer 20 tot 30 minuten wachttijd kom je eindelijk bij iemand uit die
je gaat vertellen dat ze je wagen gaan uitlezen (altijd volgende week)
en dat ze je terugbellen met de diagnose. Terugbellen doen ze bij Tesla
niet; je moet zelf terugbellen m.b.t. de diagnose. Bij mijn eerste
diagnose stelden ze dat de kentekenplaat voor de betreffende sensor zat.
Naar mijn weten zit mijn kentekenplaat ergens anders, maar goed, de data
zal het wel goed hebben. Afspraak gemaakt. Da's altijd minimaal 4 tot 6
weken later, want ongeveer 15 tot 25% van de geleverde Tesla vloot staat
blijkbaar binnen bij een SEC om gerepareerd te worden. Daar kunnen ze
blijkbaar in Noorwegen over meepraten.

Gedurende het wachten op de initiele reparatie van het sensor probleem
begaf vervolgens het instrumentenpaneel (cluster) het. Langzaam
verscheen er een zwarte streep door het scherm. Nog een melding gemaakt
bij het SEC om vervolgens een aantal weken later de auto in te leveren
in Amsterdam. Gelijk nog eens het issue met de parkeersensor uitgelegd
en ook aangegeven dat de kabelloop van de Frunk (dat is de voorste
bagageruimte) niet optimaal was. Dat laatste was volgens Tesla gewoon en
hoort bij een Amerikaanse bouwkwaliteit... Waarvan akte.

Van die Amerikaanse bouw kwaliteit was ik al op de hoogte - Na afloop
van een wasbeurt in de wasstraat staat het water in de wagen, rubbers
sluiten niet perfect. Zitten eigenlijk erg los. Bij een onhandige
uitstap actie trok mijn jongste dochter de rubbers mee. Heb ik in mijn
vorige auto's nooit meegemaakt, maar een keer moet de eerste keer zijn.

Panelen zitten relatief los. Kieren en ruimte in het interieur. Geeft
wat gerammel maar heeft ook zijn voordelen. De monteur van LoJack grapte
dat Tesla zijn favoriete wagen was - geen gereedschap nodig om in te
bouwen. Weet niet of mij dat als berijder nu een Premium gevoel geeft,
maar goed, toen ik hem bezig zag snapte ik zijn punt.

De eenvoud van de constructie is geen indicatie voor een snelle
servicebeurt - Als je dan uiteindelijk aan de beurt bent.... Inzicht in
doorlooptijd kunnen ze bij Tesla niet geven.

"We zijn druk meneer, kijkt u maar eens naar binnen, al deze wagens zijn
nog voor u...' - Bij een blik naar binnen is je verwachting inderdaad
gelijk gecorrigeerd. De ruimte bij Tesla staat bomvol met wagens, stuk
of 50. Dat gaan ze binnen een dag inderdaad niet redden. Een status
update krijg je niet van Tesla. Op vrijdag maar eens bellen (dinsdag
ingeleverd) - Ze hebben geen idee. Na een week een belletje, wagen
gerepareerd, instrumentenpaneel vervangen. Bij het afhalen maar eens
geïnformeerd naar de parkeersensor. Al via collega's gehoord dat ze bij
het SEC Amsterdam wel eens wat vergeten.

Ze waten het niet vergeten, maar wat schetst mij, als nieuwbakken
familielid, de verbazing: Volgens Tesla functioneert deze naar behoren
en moet je in geval van regen niet vertrouwen op je sensoren omdat deze
dit soort gedrag kunnen vertonen.

Als ik vervolgens aangeef dat het altijd dezelfde sensor is en dat mijn
vorige auto's (respectievelijk VW, Seat, BMW, Renault, Volvo, Mazda en
Audi) dit gedrag niet hadden, wordt weer gerefereerd naar de Amerikaanse
bouwkwaliteit en krijg ik een extract onder mijn neus uit de
gebruiksaanwijzing waarin inderdaad staat dat bij regen de sensoren een
foutieve melding kunnen geven. Voor het gemak maken ze hiervan een
kopietje die ze meeleveren met de factuur. Sympathiek, maar als
familielid bekruipt mij het gevoel dat ik van de koude kant ben.

Maar ja, binnen elke familie moet je dealen met de shit, dus als lid van
de Tesla familie moet ik dus ook met de onhebbelijkheden dealen, dus
vervolgens doorgereden. Halverwege juni geeft de wagen dezelfde
problemen bij droog weer (het is immers dan al een tijdje droog).
Nogmaals Tesla support bellen - Volgende week een diagnose meneer -
Tuurlijk, voorspelbaar. Weekje later bellen om vervolgens te horen dat
de sterke zon op dit moment het gedrag van deze sensor zou kunnen
verklaren. Jawel, mijn Californische koets van een ton heeft
parkeersensoren die niet met zonlicht kunnen omgaan. 't Is maar dat je
het weet. Ik kan dus mijn parkeersensoren niet gebruiken bij sneeuw,
regen, mist en bij fel zonlicht. Begin mijzelf nu een beetje het zwarte
(in Tesla termen 'solid black') schaap van de familie te voelen - Laten
we eerlijk zijn, die is er in veel families.

De betreffende engineer kon mij niet vertellen onder welke
omstandigheden de werking wel zou worden gegarandeerd. Waarschijnlijk op
de interne track in Tilburg. De klantrelatie c.q. familieband wordt nu
echter wel heel erg op de proef gesteld. Na wat aandringen leek het de
betreffende engineer inderdaad verstandig om de betreffende sensor te
vervangen. Natuurlijk weer zo'n 5 tot 6 weken later.

Als familielid voel je je toch niet volledig serieus genomen. Begin juli
toch maar eens bellen met Tesla. Heel begripvolle dame, maar de agenda
zit tot september vol en we mogen niet schuiven of meer werk aannemen.
Blijkbaar staat nog steeds 15 tot 20% van de NL vloot binnen.

Nu is de bouwkwaliteit van Tesla niet mijn probleem en verwacht ik
gewoon service voor een wagen van 100K met premium aspiraties; dus
geëscaleerd en vervolgens krijg je een Quality Assurance Advisor aan de
lijn.

Na mijn eerste 4 maanden enigszins verbaast dat ze zo'n rol hebben, maar
bij nader inzien is het ook maar een 'Advisor'. Want kwaliteit lijkt
niet zo'n prioriteit te zijn.

Na initieel contact hoor je ook van deze advisor niets meer en na een
mailtje komt de bekende reactie dat het onderdeel er niet is. Onderdeel
is niet voorradig - Wagen zit bomvol sensoren maar blijkbaar geen
plankje in Amsterdam Zuidoost met reserve sensoren.

Na 4 maanden heb je het gevoel dat Tesla zwaar onder druk staat en
gewoon kopje onder zal gaan wanneer er maar een paar gevestigde
autoproducenten op de markt gaan komen met vergelijkbare wagens en een
goed dealer netwerk. Het spanningsveld tussen dealer en importeur lijkt
toch voor de klant voordelige kantjes te hebben. Met betrekking tot
service en bouwkwaliteit is Tesla nog lichtjaren achterop op andere auto
producenten en is het model wat ze nu hanteren voor service, niet
schaalbaar en voor de eindklant uitermate onbevredigend. Met een Model 3
aan de horizon zal dit waarschijnlijk geenszins beter worden.

Kortom, met nieuwe EV's aan de horizon zou ik even wachten en als je nu
moet kiezen, zou ik Tesla kiezen als je veel gebruik wilt gaan maken van
het SUC netwerk. Anders is de case voor de Jaguar I-Pace snel gemaakt,
betere bouwkwaliteit en betere aftersales.

REPARATIE UITGEVOERD
11.008 KM 28 AUGUSTUS 2018
De reparatie aan de parkeersensor is eind juli uitgevoerd en de extra
kabel geleverd. Volgens Tesla was de lak op de betreffende sensor te dik
vanaf fabriek, waardoor deze issue is ontstaan. Het issue is verholpen,
de (autonome) parkeerkwaliteiten zoals eerder beschreven zijn niet
aanzienlijk verbeterd (De wagen heeft firmware 28.5). Met betrekking tot
issues: De LED dagrijverlichting lijkt nu de geest te geven aan een
zijde, hiervan zal ik binnenkort maar eens melding maken bij Tesla.

Ik ben direct na de reparatie op vakantie gegaan en interessant in deze
context is natuurlijk "vampire drain'. De batterij loopt heel langzaam
leeg als de wagen geparkeerd is. De grote vraag is: Hoeveel lading ga je
overhouden na 3 weken stilstand. Dit is een interessant gegeven als je,
bijvoorbeeld, naar Schiphol rijdt en nog (zelfstandig) terug zou willen
komen.

De wagen is met 379 km range weggezet op 21:00 op 29 juli; op 23
augustus om 17:40 had de wagen nog 307 km range over. Always online uit,
voor de rest geen settings gewijzigd. Dit lijkt mij zeer acceptabel
(zo'n 70 km verlies in pak-m-beet 3 weken). Echter wel een dingetje om
rekening mee te houden. Wagen niet langdurig (3 weken of meer) wegzetten
met een range die lager is dan pak-m-beet 80 km; dat kan duur worden
(sleepkosten en mogelijke vervanging van de 12V batterij).

Het verbruik op mijn dagelijkse ritten is ongeveer 19 kWh per 100 km.
Dat is een mix van provinciale wegen en de A2 op de autopilot. De prijs
voor 19 kWh aan een publieke paal van de Nuon is ? 5,30 (exclusief BTW).
Ik heb geen eigen terrein, daarom maak ik gebruik van de publieke
infrastructuur. Er zitten nogal wat (kleine) verschillen tussen de
tarieven. Bij Greenflux betaal je voor dezelfde 19 kWh ? 4,96 (exclusief
BTW), bij LMS ? 5,24 en bij Allego ? 5,37.

De range van de batterij loopt iets achteruit, maar lijkt nu stabiel. Ik
ben begin april begonnen met een max range (100% laden) van een kleine
397 km. Deze is nu gezakt naar 387 km. Volgens Tesla is dit niet de
slijtage van de batterij, maar een verbetering van het inschatten van de
werkelijke range door de wagen.

Normaliter zal je de wagen louter voor langere ritten 100% vol laden,
voor normaal dagelijks gebruik laadt je de wagen tot pak-m-beet 85%. De
wagen geeft dit zelf aan. Dit ging bij mij in de loop van de tijd van
345 km naar 349 km.

SERVICE BLIJFT BEDROEFEND
12.365 KM 12 SEPTEMBER 2018
De auto rijdt prima, maar toch weer defecten en issues.... en de
evidente dramatische service van Tesla. Laatste week van augustus de
eerder genoemde issue met de dagrijverlichting bij Tesla gemeld. Voor de
eerste keer binnen 10 minuten een service adviseur aan de telefoon gekregen.

Helaas jammer dat deze 'service adviseur' mij in de middag voor niets
naar Amsterdam Zuid Oost liet komen. Naast het feit dat je op hun
terrein bijna nergens je wagen kwijt kan, mee dan een half uur in de rij
gestaan om vervolgens te vernemen dat er geen werkorder was, dus waarom
durfde ik te komen. Lang gesprek ingekort: De koplamp unit was niet op
voorraad in Amsterdam, ze konden niets doen. De evidente excuses en de
verzekering dat de koplamp unit direct zou worden besteld.

Indien aanwezig in Tilburg (lees Europa), zouden ze de week erop op
lokatie de unit kunnen vervangen. Aangezien ik nog niets van Tesla heb
gehoord (het is nu twee weken later), neem ik aan dat deze koplamp unit
niet aan deze kant van de oceaan voorradig is en waarschijnlijk over een
week of 6 binnen zal zijn.

Helaas zijn de issues niet gebleven bij de dagrijverlichting. Het midden
console scherm (Tesla speak: MCU) heeft last van banding (donkere gele
randen in de LCD aan de zijkanten van het scherm) en loopt regelmatig
vrij definitief vast.

'Banding' is een vrij algemeen bekende issue en elke Tesla krijgt er
last van. Het is cosmetisch, maar voor een ton mag je wat betere
kwaliteit verwachten.

Vastlopen van de MCU is wel een issue, verwarming, airco, verlichting
tot en met radio/spotify/telefoon kun je niet meer bedienen. Een reset
(in welke mate dan ook) helpt niet, je moet maar hopen dat de MCU weer
wakker wordt. Het probleem is dat dit soms niet het geval en je
gedurende langere tijd zonder deze functionaliteit zit.

De problemen met de MCU weerhouden mij er een beetje van om de nieuwe
pincode functionaliteit te gebruiken. Hierdoor kun je keyless entry weer
aanzetten en moet je een pincode invoeren om daadwerkelijk te rijden (is
dus een maatregel tegen diefstal). Als je MCU zwart blijft kun je naar
mijn idee de pincode niet invoeren en sta je stil. Ik heb geen empirisch
bewijs, maar mij lijkt het even niet het moment om deze optie te gaan
gebruiken.

Vandaag 1 uur en 20 minuten in de wacht gestaan bij Tesla Amsterdam om
te checken wat de status van de koplamp is en de issue met de MCU te
melden, ik heb het maar opgegeven en opgehangen. Waarschijnlijk waren ze
in Amsterdam al stoned...."
Jan Hen2076 (18.07.2019, 22:39)
On 17-07-19 13:07, O. Udeman wrote:
[..]
>dus een maatregel tegen diefstal). Als je MCU zwart blijft kun je naar
>mijn idee de pincode niet invoeren en sta je stil. Ik heb geen empirisch
>bewijs, maar mij lijkt het even niet het moment om deze optie te gaan
>gebruiken.
>Vandaag 1 uur en 20 minuten in de wacht gestaan bij Tesla Amsterdam om
>te checken wat de status van de koplamp is en de issue met de MCU te
>melden, ik heb het maar opgegeven en opgehangen. Waarschijnlijk waren ze
>in Amsterdam al stoned...."


Wat een ramp, zo'n ding. De Tesla fans houden zich wijselijk héél stil.

Strijd de goede strijd
Bert(AWRvB) (19.07.2019, 02:41)
Op 17-7-2019 om 13:07 schreef O. Udeman:
> [..]


Hoe zit het met het gebruik van de auto tijdens koude perioden en dan
de verwarming van de personenruimte in de auto!
O. Udeman (12.08.2019, 12:48)
Op 18-7-2019 om 22:39 schreef Jan Hen2076:
> On 17-07-19 13:07, O. Udeman wrote:
> Wat een ramp, zo'n ding. De Tesla fans houden zich wijselijk héél stil.
> Strijd de goede strijd


En wéér een nieuw gevalletje vreugdevol Tesla rijden.. :-(

Tesla in Moskou ontploft na botsing met takelwagen
[..]
(via @NUnl)
Edmund (14.08.2019, 12:51)
On Mon, 12 Aug 2019 12:48:35 +0200, O. Udeman wrote:

> Op 18-7-2019 om 22:39 schreef Jan Hen2076:
>> On 17-07-19 13:07, O. Udeman wrote:
>>> [..] economy-2018/

> En wéér een nieuw gevalletje vreugdevol Tesla rijden.. :-(


Wow ALWEER? nou jij blij zeg.
Sinds je laatse gezeik over Tesla zijn er ongeveer 4 miljoen mensen
gedood in auto' s met verbrandigsmotoren.

Verder nog wat?

> Tesla in Moskou ontploft na botsing met takelwagen
> [..] takelwagen.html
> (via @NUnl)


Edmund
O. Udeman (14.08.2019, 20:21)
Op 14-8-2019 om 12:51 schreef Edmund:
> On Mon, 12 Aug 2019 12:48:35 +0200, O. Udeman wrote:
> economy-2018/
> Wow ALWEER? nou jij blij zeg.
> Sinds je laatse gezeik over Tesla zijn er ongeveer 4 miljoen mensen
> gedood in auto' s met verbrandigsmotoren.
> Verder nog wat?


Bron?
[..]
PauL (14.08.2019, 21:21)
Op Wed, 14 Aug 2019 10:51:27 -0000 (UTC) schreef Edmund:

> Verder nog wat?


Ja, een putje van 2600 dollar:

[..]

Deftige banden (voor een zwaargewicht)waren niet eens een optie...
Obat Matjan (14.08.2019, 23:36)
Op 14-8-2019 om 21:21 schreef PauL:
> Op Wed, 14 Aug 2019 10:51:27 -0000 (UTC) schreef Edmund:
>> Verder nog wat?

> Ja, een putje van 2600 dollar:
> [..]
> Deftige banden (voor een zwaargewicht)waren niet eens een optie...


Volgens de rekening van die amerikaanse automobilist, is de prijs voor 2
velgen met banden in de VS 2110 dollar. Hier in NL vond ik net een
complete set voor de model S voor 3250 euro, dus voor twee stuks is dat
1625 euro. Een fors prijsverschil, dat wel, maar nou ook weer niet
extreem. Dit zijn dan wel velgen en banden speciaal voor Tesla en
daarvoor is natuurlijk best een heel wat goedkoper gelijkwaardig
alternatief te vinden. Ik vond bij voorbeeld de zelfde banden als op
deze auto zitten (Michelin 235/35/ZR20/92Y) in NL voor €179,10 per stuk,
dat is wel wat anders dan de $340 waarvoor ze daar op de rekening staan.
Wat ik overigens niet begrijp is dat Tesla zelf geen kleinere velgmaten,
met grotere bandenmaat levert. Met gelijke buitenomtrek moet dat toch
kunnen.
Voor een relatief kleine auto als de model 3 is een velgmaat van 20 inch
overigens wanstaltig groot. Een paar inches minder zou hem beter staan
en meteen de gevoeligheid voor potholes verminderen en het veercomfort
verbeteren.
Rob (15.08.2019, 14:53)
Obat Matjan <nomail> wrote:
[..]
> overigens wanstaltig groot. Een paar inches minder zou hem beter staan
> en meteen de gevoeligheid voor potholes verminderen en het veercomfort
> verbeteren.


Kennelijk zijn die grote velgen nodig voor de patserige schijven die er
op zitten, wat onderdeel is van het performance pakket.
Soortgelijke onderwerpen