datagott > auto

O. Udeman (20.02.2020, 21:19)
"Amersfoort krijgt zeer waarschijnlijk volgend jaar een
waterstoftankstation naast het terrein van het Food Court bij
transportterrein Wieken-Vinkenhoef. Het wordt het eerste in
Midden-Nederland.

Het partnerschap Pot Verhuizingen en Logistiek, horecahandel Scheerder
en transport- en verhuurbedrijf Van Dusschoten verwachten in de loop van
dit jaar met het gespecialiseerde bedrijf Fountain Fuel de vergunning en
subsidie te krijgen voor het waterstofstation.

De drie bedrijven laten momenteel zelf een vrachtwagen bouwen, die gaat
rijden op waterstof. Dat wordt beschouwd als de voertuigbrandstof van de
toekomst, als vervanging van vervuilende fossiele brandstoffen.

Waterstof en zuurstof worden omgezet in water. Daarbij wordt
elektriciteit geproduceerd, die de elektromotor aandrijft. Bij dat
proces komen alleen waterdamp en warmte vrij.

De komende jaren wil het partnerschap nog vijf tot acht
waterstoftankstations in Nederland bouwen. ,,Op den duur komt er een
overgang naar waterstof’’, zegt Mark Pot van het gelijknamige bedrijf.
De drie partijen verwachten dit jaar alsnog een vergunning te krijgen,
nadat hun aanvraag vorig jaar nog niet werd gehonoreerd. De reden was
dat de grond nog niet hun eigendom was en het plan financieel niet
geheel rond. ,,Dat gaan we de komende tijd in orde maken en dan
verwachten we de vergunning te krijgen.’’ "
(Bron: AD)
Nagelkennerf (21.02.2020, 13:43)
Op 20-2-2020 om 20:19 schreef O. Udeman:

> Bij dat
> proces komen alleen waterdamp en warmte vrij.


Doodmoe word ik van altijd weer deze toevoeging als een of andere
journalist een verhaal in elkaar peutert over de waterstofauto. Hierdoor
denkt een groot deel van de mensheid dat waterstof 100% mejeuvriendelijk
is. Dat die waterstof ergens uit een waterstofmijn komt, of uit zeewater
opgeschept wordt.
BugHunter (21.02.2020, 13:46)
Nagelkennerf <niks@invalid> schreef op Vr 21 Feb 2020 om 12:43:
> Op 20-2-2020 om 20:19 schreef O. Udeman:
> journalist een verhaal in elkaar peutert over de waterstofauto. Hierdoor
> denkt een groot deel van de mensheid dat waterstof 100% mejeuvriendelijk
> is. Dat die waterstof ergens uit een waterstofmijn komt, of uit zeewater
> opgeschept wordt.


Doodmoe? Ik ook. Waterstof kan gedraaid worden
door windmolens en zonnecellen op tijden dat die
een overschot aan stroom hebben. Dat is wel iets
voor de nabije toekomst, maar niet minder waar.
O. Udeman (21.02.2020, 16:14)
Op 21-2-2020 om 12:46 schreef BugHunter:
> Nagelkennerf <niks@invalid> schreef op Vr 21 Feb 2020 om 12:43:
>> Doodmoe? Ik ook. Waterstof kan gedraaid worden

> door windmolens en zonnecellen op tijden dat die
> een overschot aan stroom hebben. Dat is wel iets
> voor de nabije toekomst, maar niet minder waar.


Het is de enige methode die serieus te nemen valt als toekomstig
alternatief voor een brandstofauto. Eerste vereiste is daarbij
natuurlijk een voldoende omvangrijke infrastructuur van
waterstoflaadstations. En een tweede is een enorme verlaging van de
aanschafprijs, want die is nu natuurlijk nog veel en veel te hoog.
Nagelkennerf (21.02.2020, 16:50)
Op 21-2-2020 om 15:14 schreef O. Udeman:
> Op 21-2-2020 om 12:46 schreef BugHunter:
> Het is de enige methode die serieus te nemen valt als toekomstig
> alternatief voor een brandstofauto. Eerste vereiste is daarbij
> natuurlijk een voldoende omvangrijke infrastructuur van
> waterstoflaadstations. En een tweede is een enorme verlaging van de
> aanschafprijs, want die is nu natuurlijk nog veel en veel te hoog.


Stroom is stroom, je moet het maar hebben. En zonnepanelen en windmolens
zijn hiertoe niet in staat. Of je nou waterstof met stroom maakt of in
accu's stopt of middels een heeeeeeeeeeeeeeele lange haspel je auto er
op laat rijden, boeit niet.

AD:

Oud-minister: ?Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden kou te lijden?

Het nieuws dat de energierekening mogelijk tientallen euro?s stijgt door
de explosieve groei van laadpalen en warmtepompen leidt tot boze
reacties in de politiek. Oud-minister Ronald Plasterk noemt rijders van
elektrische auto?s ?enorme asocialen?.

Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk moet flink verzwaard worden om de
komende tien jaar 1,7 miljoen openbare laadpalen te plaatsen en 1,5
miljoen huizen van het gas af te halen. Netbeheerder Stedin verwacht dat
de energierekening van Nederlanders daardoor met minimaal enkele
tientjes per jaar zal stijgen.

,,Als dit bericht klopt, gaan alle huishoudens tientallen euro?s meer
betalen doordat n Tesla-rijder meer energie slurpt dan tien
huishoudens??, zegt PvdA?er Ronald Plasterk op Twitter. ,,Dat zijn dus
enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met
fleecedekens kou te lijden??. Plasterk was tussen 2012 en 2017 minister
van Binnenlandse Zaken. Zijn tweet wordt massaal gedeeld.
N. Coesel (21.02.2020, 18:08)
On 2/21/20 12:46 PM, BugHunter wrote:
> Nagelkennerf <niks@invalid> schreef op Vr 21 Feb 2020 om 12:43:
>> Doodmoe? Ik ook. Waterstof kan gedraaid worden

> door windmolens en zonnecellen op tijden dat die
> een overschot aan stroom hebben. Dat is wel iets
> voor de nabije toekomst, maar niet minder waar.


Klopt. Maar waterstof kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt
waarbij de CO2 wordt afgevangen.
O. Udeman (21.02.2020, 18:22)
Op 21-2-2020 om 17:08 schreef N. Coesel:
> On 2/21/20 12:46 PM, BugHunter wrote:
> Klopt. Maar waterstof kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt
> waarbij de CO2 wordt afgevangen.


En ding is in elk geval zeker: waterstof raakt nooit op.. ;-)
Edmund (21.02.2020, 18:49)
On 2/21/20 3:14 PM, O. Udeman wrote:
> Op 21-2-2020 om 12:46 schreef BugHunter:
> Het is de enige methode die serieus te nemen valt als toekomstig
> alternatief voor een brandstofauto.


Nope het is stervensduur en een vrij idioot idee bij de huidige pakweg 1
% schone energie-producie.

> Eerste vereiste is daarbij
> natuurlijk een voldoende omvangrijke infrastructuur van
> waterstoflaadstations. En een tweede is een enorme verlaging van de
> aanschafprijs, want die is nu natuurlijk nog veel en veel te hoog.


En HOE gaan we aan waterstof komen, heb je al een ideetje?

Edmund
Edmund (21.02.2020, 18:53)
On 2/21/20 5:08 PM, N. Coesel wrote:
> On 2/21/20 12:46 PM, BugHunter wrote:
> Klopt. Maar waterstof kan ook uit fossiele brandstoffen worden gemaakt
> waarbij de CO2 wordt afgevangen.


En dan op een stil plekje weg laten lopen?
Je kunt ook stroom maken met olie en de CO2 afvangen, dan hoef je niet
de helft aan energie weg te gooien.
Edmund (21.02.2020, 18:55)
On 2/21/20 5:22 PM, O. Udeman wrote:
> Op 21-2-2020 om 17:08 schreef N. Coesel:
> En ding is in elk geval zeker: waterstof raakt nooit op.. ;-)

Dat is een ZEER misleidende mededeling aangezien je het altijd eerst
moet maken.
O. Udeman (21.02.2020, 19:06)
Op 21-2-2020 om 17:49 schreef Edmund:
> On 2/21/20 3:14 PM, O. Udeman wrote:
> Nope het is stervensduur en een vrij idioot idee bij de huidige pakweg 1
> % schone energie-producie.
>> En HOE gaan we aan waterstof komen, heb je al een ideetje?

> Edmund


Is bestaande techniek. Overbodige vraag dus.
N. Coesel (21.02.2020, 19:42)
On 2/21/20 5:53 PM, Edmund wrote:
> On 2/21/20 5:08 PM, N. Coesel wrote:
> En dan op een stil plekje weg laten lopen?
> Je kunt ook stroom maken met olie en de CO2 afvangen, dan hoef je niet
> de helft aan energie weg te gooien.


2 problemen:
1) Waar je de stroom nodig hebt, heb je geen olie of gasveld om de CO2
in te pompen

2) Electriciteit transporteren is duur en niet bepaalt verliesvrij.

Nogmaals: efficientie is totaal onbelangrijk. Waar het om gaat is wat
het goedkoopste is. Blindstaren op efficientie is de meest gemaakte fout.
Edmund (22.02.2020, 12:55)
On 2/21/20 6:06 PM, O. Udeman wrote:
> Op 21-2-2020 om 17:49 schreef Edmund:
> Is bestaande techniek. Overbodige vraag dus.

Ah een ontwijkende manouvre, je hebt dus ondanks mijn herhaalde vragen
nog steeds geen flauw idee. Helder!

Edmund
Edmund (22.02.2020, 13:09)
On 2/21/20 6:42 PM, N. Coesel wrote:
> On 2/21/20 5:53 PM, Edmund wrote:
> 2 problemen:
> 1) Waar je de stroom nodig hebt, heb je geen olie of gasveld om de CO2
> in te pompen


Wat een opmerking zeg, 1 hoe dacht je dat te weten 2 wat is het verschil
met je geopperde waterstof maken? hint GEEN.
> 2) Electriciteit transporteren is duur en niet bepaalt verliesvrij.

De verliezen zijn een heel kleine fractie van waterstof maken een
waterstof infrastructuur aanleggen en van waterstof weer stroom maken.
om maar eens een paar dingetjes te noemen.
Oftewel, LARIE en als ik je laaste opmerking beschouw, inconsequenter
kan het niet.

> Nogmaals: efficientie is totaal onbelangrijk.


Je bent echt knettergek.
Efficientie KAN in bepaalde gevallen die hier zeer zeker niet aan de
orde zijn, minder belangrijk zijn maar bij de huidige pakweg 1 % schone
energie is zo'n opmerking onzinnig.

> Waar het om gaat is wat het goedkoopste is. Blindstaren op efficientie is de meest gemaakte fout.


Aangezien je voor waterstof minimaal 2X zoveel schone energie moet zien
te produceren in vergelijk met accustroom zal het wel niet goedkoper
worden, denk je zelf wel?
Dit is geen blindstaren maar oog hebben voor het geheel.

Edmund
N. Coesel (22.02.2020, 14:21)
On 2/22/20 12:09 PM, Edmund wrote:

Heel veel onzin zonder cijfermatige onderbouwing. Reageer eens met een
goede cijfermatige onderbouwing of reageer niet.

Soortgelijke onderwerpen