datagott > comp.os.* > comp.os.linux.overig

Bastiaan Naber (20.07.2005, 14:07)
Beste allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Ik wil een nieuwe server kopen met 16 GB geheugen (een HP xeon).
Deze machine is alleen beste duur (meer dan 10.000 euro), en voordat
ik beslis over de aankoop wil ik eerst weten of wat ik ook kan.

Ik wil met tmpfs een virutele schijf van 14 GB maken, op deze
schijf wil ik 13 GB aan data plaatsen, zodat programma's zeer
snel toegang hebben tot deze 13 GB aan data.

Ik zou willen weten of dit mogelijk is? Ik heb niet zo veel
ervaring met grote geheugen systemen, ik weet alleen dat een
32 bit systeem moeite kan hebben met meer dan 2 GB aan geheugen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groeten,
Bastiaan
Jeroen Makkinje (20.07.2005, 14:12)
Bastiaan Naber <naber> wrote:
> Beste allemaal,
> Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.
> Ik wil een nieuwe server kopen met 16 GB geheugen (een HP xeon).
> Deze machine is alleen beste duur (meer dan 10.000 euro), en voordat
> ik beslis over de aankoop wil ik eerst weten of wat ik ook kan.

Waarom vraag je niet aan leverancier of je wat testen mag uitvoeren op
de machine?

Jeroen Makkinje
Bastiaan Naber (20.07.2005, 14:22)
Jeroen Makkinje wrote:
> Waarom vraag je niet aan leverancier of je wat testen mag uitvoeren op
> de machine?


Dat heb ik geprobeerd, maar hij heeft de machine niet in huis, hij moet
hem dan eerst zelf aanschaffen met als risico dat wij hem niet willen
hebben.
Stefan Koopmanschap (remove withoutspam to e-mail) (20.07.2005, 14:38)
Bastiaan Naber wrote:
> Jeroen Makkinje wrote:
>>Waarom vraag je niet aan leverancier of je wat testen mag uitvoeren op
>>de machine?
>> Dat heb ik geprobeerd, maar hij heeft de machine niet in huis, hij moet

> hem dan eerst zelf aanschaffen met als risico dat wij hem niet willen
> hebben.


En zijn leverancier is niet bereid ergens een testmachine in te prikken
zodat jij je tests kan uitvoeren? Ik bedoel, we hebben het hier over een
order waar menig computerleverancier best wel wat voor over heeft, lijkt
mij ;)
houghi (20.07.2005, 14:51)
Bastiaan Naber wrote:
> Jeroen Makkinje wrote:
>> Waarom vraag je niet aan leverancier of je wat testen mag uitvoeren op
>> de machine?

> Dat heb ik geprobeerd, maar hij heeft de machine niet in huis, hij moet
> hem dan eerst zelf aanschaffen met als risico dat wij hem niet willen
> hebben.


En dat is de enige leverancier? Ga op zoek naar een andere die je wel
kan laten testen. Bij zo een aankoop kan ik me voorstellen dat je nog
wel wat andere dingen wil testen.

Want wat ga je doen als hier iemand je verteld dat het geen probleem is,
maar het je alsnog niet lukt?

Lijkt mij trouwens ook dat je leverancier daar op zou moeten kunnen
antwoorden op een eerlijke manier. Vraag het desnoods aan de producent
zelf en misschien weten die wel een leverancier waar je wel kan gaan
testen.
Fred Mobach (20.07.2005, 16:25)
Bastiaan Naber wrote:

> Ik wil een nieuwe server kopen met 16 GB geheugen (een HP xeon).
> Deze machine is alleen beste duur (meer dan 10.000 euro), en voordat
> ik beslis over de aankoop wil ik eerst weten of wat ik ook kan.
> Ik wil met tmpfs een virutele schijf van 14 GB maken, op deze
> schijf wil ik 13 GB aan data plaatsen, zodat programma's zeer
> snel toegang hebben tot deze 13 GB aan data.
> Ik zou willen weten of dit mogelijk is? Ik heb niet zo veel
> ervaring met grote geheugen systemen, ik weet alleen dat een
> 32 bit systeem moeite kan hebben met meer dan 2 GB aan geheugen.


Ik beheer zulke systemen met 8 CPU's en 16 GB RAM. Daarop heb ik geen
tmpfs staan, cachen doet Linux al automagisch voor me en in deze
toepassing werkt dat voor me. Onderstaande uitvoer van free komt van een
database server draaiend op een 2.4 kernel :

total used free shared buffers
cached
Mem: 16569076 16422688 146388 0 187084
15481452
-/+ buffers/cache: 754152 15814924
Swap: 2097136 166940 1930196

Het hangt er dus helemaal vanaf wat je precies wilt doen met zo'n doos.
Maar 16 GB RAM kan Linux redelijk mee overweg.
Erik Hensema (20.07.2005, 17:24)
Install [..] to read this message.
begin quote of Bastiaan Naber (naber):
> Ik wil een nieuwe server kopen met 16 GB geheugen (een HP xeon).
> Deze machine is alleen beste duur (meer dan 10.000 euro), en voordat
> ik beslis over de aankoop wil ik eerst weten of wat ik ook kan.
> Ik wil met tmpfs een virutele schijf van 14 GB maken, op deze
> schijf wil ik 13 GB aan data plaatsen, zodat programma's zeer
> snel toegang hebben tot deze 13 GB aan data.
> Ik zou willen weten of dit mogelijk is? Ik heb niet zo veel
> ervaring met grote geheugen systemen, ik weet alleen dat een
> 32 bit systeem moeite kan hebben met meer dan 2 GB aan geheugen.


Over het algemeen is het niet nodig om een tmpfs op te zetten.
Linux gooit immers gewoon alles in cache en regelt dat
automatisch voor je.
Je kunt hoogtens even een scriptje maken die de cache alvast even
opwarmt door alle data sequentieel in te lezen.

Voor zover ik weet kan Linux wel al je geheugen als cache
gebruiken. En wat als cache te gebruiken is, is ook als tmpfs te
gebruiken.
Harry (20.07.2005, 19:22)
"Erik Hensema" <usenet> schreef in bericht
news:enet
> Install [..] to read this message.


get a llife?
richard lucassen (20.07.2005, 20:54)
On Wed, 20 Jul 2005 19:22:41 +0200
"Harry" <harry_w2k> wrote:

> "Erik Hensema" <usenet> schreef in bericht
> news:enet
> > Install [..] to read this message.

> get a llife?


Nee, get a fatsoenlijke newsreader:

X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1437

R.
Erik Hensema (20.07.2005, 20:55)
Install [..] to read this message.
begin quote of Harry (harry_w2k@*geenreclame*hotmail.com):
> "Erik Hensema" <usenet> schreef in bericht
> news:enet
>> Install [..] to read this message.

> get a llife?


Dank u. Geen interesse.
Harry (20.07.2005, 21:14)
"Erik Hensema" <usenet> schreef in bericht
news:enet
> Install [..] to read this message.


tsja..
Als je geen andere doelen in je leven hebt kan dit soort zielige reacties
een zinvolle invulling geven.

Deze "newsreader" werkt prima, zit er standaard op, en voldoet voor wat ik
er mee wil doen.
(Tekstberichtjes lezen, niet meer en niet minder.)

Als je je daaraan stoort, dan moet je lekker weer terugkruipen onder de
steen waar je onder vandaan bent gekomen.

Val anderen niet lastig met je dit soort onzin, gebruik je energie om wat
zinvols te vermelden. Een bijdrage in de discussie of zo. Als je niks
zinvols toe te voegen hebt, hou je dan stil (doe ik ook)

Harry
Harry (20.07.2005, 21:15)
"richard lucassen" <spamtrap> schreef in bericht
news:trap
> On Wed, 20 Jul 2005 19:22:41 +0200
> "Harry" <harry_w2k> wrote:
>> Nee, get a fatsoenlijke newsreader:

> X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1437
> R.


Geldt ook voor jou

(en goh.. wat ben ik impressed dat jij weet welke newsreader ik gebruik.
NOT)
Jawade (20.07.2005, 21:16)
In article <42DE5ECF.ACD931CD>, fred says...
[..]
> Swap: 2097136 166940 1930196
> Het hangt er dus helemaal vanaf wat je precies wilt doen met zo'n doos.
> Maar 16 GB RAM kan Linux redelijk mee overweg.


Inderdaad, het het normale cachen maakt de boel snel genoeg.
Desnoods bij het opstarten de boel inladen met een scriptje.
richard lucassen (20.07.2005, 21:36)
On Wed, 20 Jul 2005 21:15:27 +0200
"Harry" <harry_w2k> wrote:

> > > get a llife?

> > Nee, get a fatsoenlijke newsreader:
> > X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1437

> Geldt ook voor jou


Ik zou je het nog vergeven als die bug in die baggerware van je 1 week
oud was. Lees deze thread nog maar eens maar dan met een fatsoenlijke
reader zoals Agent of zoiets.

> (en goh.. wat ben ik impressed dat jij weet welke newsreader ik
> gebruik. NOT)


[..]

Een van de weinige sites die ouder is dan die bug in die reader van je.
JAB van Ree (20.07.2005, 21:50)
Harry wrote:

> tsja..
> Als je geen andere doelen in je leven hebt kan dit soort zielige reacties
> een zinvolle invulling geven.
> Deze "newsreader" werkt prima, zit er standaard op, en voldoet voor wat ik
> er mee wil doen.
> (Tekstberichtjes lezen, niet meer en niet minder.)
> Als je je daaraan stoort, dan moet je lekker weer terugkruipen onder de
> steen waar je onder vandaan bent gekomen.
> Val anderen niet lastig met je dit soort onzin, gebruik je energie om wat
> zinvols te vermelden. Een bijdrage in de discussie of zo. Als je niks
> zinvols toe te voegen hebt, hou je dan stil (doe ik ook)


Ik geloof dat ik van jou nog nooit een posting heb gezien, laat staan iets
zinvols. Dus ga aub even ergens anders lopen trollen, niet onze fout dat
jij graag lekker met zulke software wilt blijven werken...

Soortgelijke onderwerpen