datagott > culinair

funman (13.03.2008, 22:36)
Ik denk er over om een nieuwe gasBBQ aan te schaffen. Nu zit daar een
extra brander bij van 4,5 kWh
nou vraag ik me af is dat voldoende om fatsoenlijk op te wokken.
(dus echt wokken ipv zoals op het gasstel)
Wie kan me verder helpen?
alvast bedankt voor jullie inbreng
Willem
JACCO (14.03.2008, 13:02)
"funman" <nospam> schreef in bericht
news:8501
> Ik denk er over om een nieuwe gasBBQ aan te schaffen. Nu zit daar een
> extra brander bij van 4,5 kWh
> nou vraag ik me af is dat voldoende om fatsoenlijk op te wokken.
> (dus echt wokken ipv zoals op het gasstel)
> Wie kan me verder helpen?
> alvast bedankt voor jullie inbreng
> Willem


Hoi Willem,
Volgens mij is dat het vermogen van mijn "wokpit" dat in mijn gasstel van
Atag zit.

gr jacco
Olga Rebben (14.03.2008, 13:12)
> Ik denk er over om een nieuwe gasBBQ aan te schaffen. Nu zit daar een extra
> brander bij van 4,5 kWh
> nou vraag ik me af is dat voldoende om fatsoenlijk op te wokken.
> (dus echt wokken ipv zoals op het gasstel)
> Wie kan me verder helpen?
> alvast bedankt voor jullie inbreng
> Willem


Voor wokken moet je aan minimaal zo'n 20-30kWh denken, anders ben je
maar een beetje aan 't knoeien. :-)

Olga
wim van bemmel (14.03.2008, 14:10)
On Fri, 14 Mar 2008 12:12:35 +0100, Olga Rebben wrote:

> Voor wokken moet je aan minimaal zo'n 20-30kWh denken, anders ben je
> maar een beetje aan 't knoeien. :-)
> Olga


Ik denk dat jullie kW bedoelen waar je kWh schrijft.
Wacht maar tot de deskundigen in deze groep antwoorden.
Mij lijkt 4 ,5 kW om te roerbakken veel te weinig, maar het is geloof ik
wel het maximum wat is toegestaan.
Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier onlangs nog
een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en waar te
koop.
Olga Rebben (14.03.2008, 14:32)
> On Fri, 14 Mar 2008 12:12:35 +0100, Olga Rebben wrote:
> Ik denk dat jullie kW bedoelen waar je kWh schrijft.

Klopt, het moet kW zijn.
[..]
Evert Maasland (14.03.2008, 16:20)
On Thu, 13 Mar 2008 21:36:37 +0100, funman <nospam> wrote:

>Ik denk er over om een nieuwe gasBBQ aan te schaffen. Nu zit daar een
>extra brander bij van 4,5 kWh
>nou vraag ik me af is dat voldoende om fatsoenlijk op te wokken.
>(dus echt wokken ipv zoals op het gasstel)
>Wie kan me verder helpen?
>alvast bedankt voor jullie inbreng
>Willem


4,5 kW is aan de krappe kant.
7 tot 8 kW is toch wel tenminste gewenst.
Vr.gr. Evert Maasland
Machiavelli (14.03.2008, 16:25)
"wim van bemmel" <verweg> schreef in bericht
news:514c
> On Fri, 14 Mar 2008 12:12:35 +0100, Olga Rebben wrote:
>> Ik denk dat jullie kW bedoelen waar je kWh schrijft.

> Wacht maar tot de deskundigen in deze groep antwoorden.
> Mij lijkt 4 ,5 kW om te roerbakken veel te weinig, maar het is geloof ik
> wel het maximum wat is toegestaan.


Maximum? Niet dus...

> Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier onlangs nog
> een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en waar te
> koop.


4,5 kW is niks te weinig,
je moet alleen geen kilo's tegelijk gaan wokken en ook geen grote
hoeveelheden tegelijkertijd in de pan gooien maar beetje voor beetje.
Ook moet het spul op temperatuur zijn en niet ijskoud.

Ik heb hier op de Falcon een 5 kW brander en kan daarmee voor 6 pers.
uitstekend uit de voeten.
En mede omdat (goed!) wokken erg snel gaat, is ook een groter gezelschap
binnen korte tijd voorzien.
Machiavelli.
Olga Rebben (14.03.2008, 17:07)
> "wim van bemmel" <verweg> schreef in bericht
> news:514c
> Maximum? Niet dus...
> 4,5 kW is niks te weinig,
> je moet alleen geen kilo's tegelijk gaan wokken en ook geen grote
> hoeveelheden tegelijkertijd in de pan gooien maar beetje voor beetje.
> Ook moet het spul op temperatuur zijn en niet ijskoud.
> Ik heb hier op de Falcon een 5 kW brander en kan daarmee voor 6 pers.
> uitstekend uit de voeten.
> En mede omdat (goed!) wokken erg snel gaat, is ook een groter gezelschap
> binnen korte tijd voorzien.
> Machiavelli.


Ja natuurlijk kun je een maaltijd bereiden in een wok op een brandertje
van 5kW, maar dit heeft niets te maken met het "échte wokken" waarbij
de groente bv, als het ware "als een druppel over een gloeiende plaat
gaat" en dus min of meer gestoomd wordt.

Dat kan alleen met grote vermogens, als je méér dan twee boontjes wil
wokken.

Voor écht wokken heb je een brander met een zeer gróót vermogen nodig
en dan liefst ook nog een brander die de vlam mooi om de wok wervelt.
(probeer het maar uit)

Olga
Y (17.03.2008, 18:00)
"wim van bemmel" <verweg> wrote in message
news:514c
> On Fri, 14 Mar 2008 12:12:35 +0100, Olga Rebben wrote:
> Wacht maar tot de deskundigen in deze groep antwoorden.
> Mij lijkt 4 ,5 kW om te roerbakken veel te weinig, maar het is geloof ik
> wel het maximum wat is toegestaan.
> Voor het echte werk heb je een losse brander nodig.Er is hier onlangs nog
> een draadje over geweest. Over stalbranders, enkel en dubbel, en waar te
> koop.
> --
> Groet, salut, Wim.


Op dat draadje heb ik ook gereageerd en geloof me: deze gelukkge bezitter
van zo'n stalbrander (en ervaren amateur-kok) vindt wokken op een pit met
het waanzinnig vermogen dat hier genoemd wordt, baarlijke nonsens...
Y (17.03.2008, 18:07)
"Olga Rebben" <dit> wrote in message
news:7862
ik
> Ja natuurlijk kun je een maaltijd bereiden in een wok op een brandertje
> van 5kW, maar dit heeft niets te maken met het "échte wokken" waarbij
> de groente bv, als het ware "als een druppel over een gloeiende plaat
> gaat" en dus min of meer gestoomd wordt.
> Dat kan alleen met grote vermogens, als je méér dan twee boontjes wil
> wokken.
> Voor écht wokken heb je een brander met een zeer gróót vermogen nodig
> en dan liefst ook nog een brander die de vlam mooi om de wok wervelt.
> (probeer het maar uit)


Onzin. Toon me maar eens aan, op basis van de beschikbare historische
bronnen, hoe men vroeger aan degelijke vermogens kwam en waar die
daardwerkelijk werden ingezet...

Ik heb lang genoeg geëxperimenteerd met de vermogens die hier genoemd
worden. Op een brander van 30 KW heb je binnen de halve minut maximaal
houtskool in je wok. Ik denk dat jullie maar wat uit jullie nek kletsen om
de indruk te wekken dat jullie wel weten waar jullie het over hebben. Zou
overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...
Olga Rebben (17.03.2008, 18:44)
> "Olga Rebben" <dit> wrote in message
> news:7862
> Onzin. Toon me maar eens aan, op basis van de beschikbare historische
> bronnen, hoe men vroeger aan degelijke vermogens kwam en waar die
> daardwerkelijk werden ingezet...
> Ik heb lang genoeg geëxperimenteerd met de vermogens die hier genoemd
> worden. Op een brander van 30 KW heb je binnen de halve minut maximaal
> houtskool in je wok. Ik denk dat jullie maar wat uit jullie nek kletsen om
> de indruk te wekken dat jullie wel weten waar jullie het over hebben. Zou


Waar jij nu een prachtige demonstratie van weggeeft.

> overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...


Zeker nog nooit verder dan de cafetaria op de hoek geweest, laat staan
een echt(e) wok(brander)vuur gezien!?

Olga
Y (18.03.2008, 14:43)
"Olga Rebben" <dit> wrote in message
news:7862
gezelschap
om
> > de indruk te wekken dat jullie wel weten waar jullie het over hebben. Zou

> Waar jij nu een prachtige demonstratie van weggeeft.
> > overigens niet de eerste keer zijn in deze nieuwsgroep...
>> Zeker nog nooit verder dan de cafetaria op de hoek geweest, laat staan

> een echt(e) wok(brander)vuur gezien!?
> Olga


Ja hoor: al vaak wokbranders gezien. Net daarom.

Als ik de draden over wokken hier nalees, kan ik enkel concluderen dat er
hier niet veel zijn, die weten welk een ontzagwekkend vermogen 30 KW wel
is...
wim van bemmel (18.03.2008, 15:20)
On Tue, 18 Mar 2008 13:43:39 +0100, Y wrote:

>> > Ik heb lang genoeg geëxperimenteerd met de vermogens die hier genoemd
>> > worden. Op een brander van 30 KW heb je binnen de halve minut
>> > maximaal houtskool in je wok. Ik denk dat jullie maar wat uit jullie
>> > nek kletsen

>> Als ik de draden over wokken hier nalees, kan ik enkel concluderen dat

> er hier niet veel zijn, die weten welk een ontzagwekkend vermogen 30 KW
> wel is...


Om te beginnen zou je de eenheden juist kunnen spellen: het is kW, niet
KW. k voor kilo, met een kleine k.

Verder is 30 kW geen ontzagwekkend vermogen, het is ruim genoeg om een
flinke wok met inhoud zo te verhitten dat de inhoud aan het oppervlak
verdampt. Dan heb je niet snel houtskool.
Vergelijk met een druppel op een gloeiende plaat, dat is het.

Voor een wok is 5 kW een sudderbrandertje. Je hebt een laaiend vuur nodig.
Hoe ze dat vroeger deden moet je maar aan de smid vragen die in de 14de
eeuw zijn harnassen smeedde.
Jan Besar (18.03.2008, 15:29)
Op 18 Mar 2008 13:20:47 GMT, wim van bemmel <verweg>
schreef:

>Verder is 30 kW geen ontzagwekkend vermogen


Met mijn diploma mag dat vermogen niet :-)
lezer (18.03.2008, 16:21)
"wim van bemmel" <verweg> schreef in bericht
news:514c
[..]
> eeuw zijn harnassen smeedde.
> --
> Groet, salut, Wim.


Ik heb er niet echt verstand van, maar ik begrijp iets niet. Ik wok wel eens
thuis op een simpel 4 pits gasstel. ik gebruik dan de grootste brander en
dat is lang geen 5kW. Het heeft misschien niks met 'echt' wokken te maken
wat ik doe.
Maar nu het volgende. Ik gebruik een wok van plaatstaal die ik kocht in een
toko. De wok heeft een platte bodem en een diameter van 30 cm. Als ik de
brander voluit draai dan kost het weinig moeite om de olie te laten
verbranden. Ik gebruik arachide olie. Stel dat ik een brander van 30 kW zou
gebruiken dan verbrandt de olie toch in een oogwenk ?

Soortgelijke onderwerpen